English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
.

Emlak Vergisi Neye Göre Hesaplanır

Emlak Vergisi Neye Göre Hesaplanır, Belediye sınırları içindeki cadde, sokak veya değer bakımından farklı bölgeler için emlak vergisine esas olan değerler hesaplanır ve her dört yılda bir takdir komisyonları tarafından asgari birim değer tespiti belirlenir.

Belediye sınırları içindeki cadde, sokak veya değer bakımından farklı bölgeler için emlak vergisine esas olan değerler ayrı ayrı hesaplanır ve her dört yılda bir takdir komisyonları tarafından asgari birim değer tespiti belirlenir. 



Belirlenen değerin artışı ise her yıl yeniden değerleme oranı üzerinden yapılır.
Maliye Bakanlığı tarafından ''Yeniden Değerleme Oranı'' 2013 yılı için yüzde 7,80 olarak tespit edilmiştir

Emlak Vergisi nasıl hesaplanır?

.Emlak vergisinde zamanaşımı 5 yıl. Ancak bu süre bildirim dışı bırakılmanın idare tarafından tespitinden itibaren başlıyor. Yani, bildirimde bulunulmayan bir bina, idare tarafından 20 yıl sonra fark edilirse, zamanaşımı süresi, öğrenilen tarihte başlıyor.
Devre mülke de vergi
Devre mülklerin emlak vergilerinin ödenmesi gerek. Örneğin, 1 aylık bir devre mülk için hisse oranı 1/12 olacağından, emlak vergisinin hisseye isabet eden kısmı ödenmek zorunda. Gecekondular da emlak vergisine tabi. Vergi oranı, ödeme süresi, sıfır oranlı vergi gibi hükümler, gecekondular için de değişmiyor.
Büyük daire ise artıyor
Verginin asıl adı çevre temizlik vergisi. Halk arasında çöp vergisi olarak biliniyor, 1993 yılından beri toplanıyor. Vergi, su bedeline dahil edilerek tahsil ediliyor.
Bir apartmanda aynı nitelikte iki dairenin, birisi deniz manzarası, diğeri de bodrum katta yan binanın duvarını görsün.
İnanılır gibi değil ama bu iki dairenin emlak vergi değerleri aynı. Çünkü emlak vergisi değeri hesaplanırken pencerenin nereye baktığı önemli değil. Hatta bodrum kattaki ev metrekare olarak daha büyükse vergisi daha fazla olabiliyor!
Emlak vergisinin değer hesabında basit bir yöntem
Öde­nen em­lak ver­gi­sin­den yo­la çı­ka­rak ver­gi de­ğe­ri­ni bul­mak için ba­sit bir yol var.
Ör­ne­ğin An­ka­ra­’da bu­lu­nan bir ko­nu­tun yıl­lık em­lak ver­gi­si 500 li­ra ol­sun. Bü­yük­şe­hir­ler­de ko­nut­la­rın em­lak ver­gi­si oran­la­rı bin­de 2. Bu du­rum­da evin em­lak ver­gi­si de­ğe­ri, öde­nen ver­gi­nin 500 ka­tı olu­yor. Ay­nı olay iş­ye­ri için 250 ka­tı alı­na­rak he­sap­la­nı­yor. Bü­yük­şe­hir dı­şın­da­ki yö­re­ler­de ise ko­nut­lar için ver­gi de­ğe­ri, öde­nen em­lak ver­gi­si­nin 1000 ka­tı ile bu­lu­nu­yor.
Zemin kattaki evin asansör vergisi var
Bi­na­la­rın ver­gi de­ğe­ri he­sap­la­nır­ken yüz­de 6’lık bir asan­sör far­kı ek­le­ni­yor. Ver­gi
de­ğe­ri üze­rin­den de em­lak ver­gi­si he­sap­la­nı­yor. Ze­min kat­ta olan dai­re için ver­gi de­ğe­ri he­sap­la­nır­ken yüz­de 6 asan­sör far­kı he­sap­la­ma­ya da­hil edi­li­yor.
Emekli ve ev hanımı emlak vergisinden muaf
Emekli, işsiz, gaziler ile şehitlerin dul ve yetimlerine, ev hanımlarına ve engellilere, 2014 yılında da sıfır oranlı bina vergisi dolayısıyla konutları için emlak vergisi yok.  Buna göre, brüt alanı 200 m2’yi aşmayan, bir konutu nedeniyle, bu kişiler emlak vergisi ödemeyecekler. Ancak birden fazla evi olanlar, tüm konutları için emlak vergisi ödeyecek.
Emekli, işsiz ve ev hanımlarının, sıfır oranlı emlak vergisi avantajından yararlanabilmeleri için, başka gelirlerinin olmaması gerekiyor. Bunların, 26 bin lirayı aşmayan faiz, repo, fon, kâr payı ve temettü gibi, menkul sermaye iradı gelirleri, sıfır oranlı emlak vergisine engel değil. Engelliler için gelir yönünden bir kısıtlama yok.
Gelir getirmeyen işyeri ve arsaya vergi yok
İn­di­rim­li oran­dan ya­rar­lan­ma ko­şul­la­rı­nı ta­şı­yan bi­ri­si, tek evi dı­şın­da ge­lir ge­tir­me­yen ar­sa, ara­zi ve iş­ye­ri bi­na­sı­na sa­hip ol­ma­sı du­ru­mun­da da em­lak ver­gi­si öde­mez.
Brüt 200 m2’yi geç­me­yen tek ko­nu­ta his­se ile sa­hip olun­ma­sı ha­lin­de, sı­fır oran­lı ver­gi, his­se­ye isa­bet eden kıs­ma uy­gu­la­na­cak. Bir­den faz­la ko­nut ya da bir­den faz­la his­se­ye sa­hip olun­ma­sı ha­lin­de in­di­rim­li ver­gi ora­nı uy­gu­lan­ma­ya­cak. Çün­kü, sı­fır oran­lı em­lak ver­gi­si tek bir ko­nut için ge­çer­li.
Sı­fır oran­lı ver­gi uy­gu­la­ma­sın­dan ya­rar­lan­mak için mes­ken­de biz­zat otur­ma şar­tı aran­mı­yor.
Sa­hip ol­du­ğu tek ko­nu­tu ki­ra­ya ve­rip baş­ka bir ko­nut­ta ki­ra­da otu­ran­lar da şart­la­rı ta­şı­ma­la­rı kay­dıy­la uy­gu­la­ma­dan ya­rar­la­na­bi­li­yor.
Yazlık evlerin durumu ne?
Be­lir­li za­man­lar­da din­len­me ama­cıy­la kul­la­nı­lan yaz­lık ev­ler ya da dağ ev­le­ri için sı­fır oran­lı ver­gi uy­gu­lan­mı­yor. An­cak mü­kel­lef­ler bu ev­ler­de sü­rek­li otu­ru­yor­sa ve baş­ka ev­le­ri de yok­sa, em­lak ver­gi­si öde­mez­ler.
Her iki­si de emek­li eş­ler…
Eş­ler­den her iki­si de ka­nun­la ku­ru­lan sos­yal gü­ven­lik ku­rum­la­rın­dan emek­li ay­lı­ğı alı­yor­sa ve bu emek­li ay­lık­la­rı dı­şın­da baş­ka ge­lir­le­ri yok­sa, or­tak ola­rak sa­hip ol­duk­la­rı Tür­ki­ye sı­nır­la­rı için­de bu­lu­nan 200 m2 geç­me­yen tek ko­nut­la­rı için ve­ya ay­nı ni­te­lik­te­ki bi­rer ev­le­ri için sı­fır oran­lı bi­na ver­gi­sin­den fay­da­la­na­bi­lir­ler.
An­cak emek­li­nin iki evi var­sa, iki­si için de em­lak ver­gi­si öder. Ay­rı­ca eş­ler­den bi­ri­nin evin­de otu­ru­lup di­ğer eş evin­den ki­ra ge­li­ri el­de edi­yor­sa, ki­ra ge­li­ri el­de edi­len evin em­lak ver­gi­si öde­nir.
Sı­fır oran­lı em­lak ver­gi­sin­den ya­rar­lan­ma ko­şul­la­rı­nı ta­şı­yan­lar ör­ne­ğin; emek­li­ler, iş­siz­ler ve ev ha­nım­la­rı, Tür­ki­ye­’de­ki 200 m2’yi geç­me­yen tek evin sa­de­ce in­ti­fa (ya­rar­lan­ma) hak­kı­na sa­hip ol­ma­la­rı du­ru­mun­da da em­lak ver­gi­si öde­mez­ler.
İşte diğer düzenlemeler…
Bi­na­nın ta­pu­ya ka­yıt­lı ol­ma­ma­sı: Ta­pu­ya ka­yıt­lı bir ko­nu­tun ya­nın­da, ta­pu­ya ka­yıt­lı ola­ma­yan bir ve­ya da­ha çok ko­nu­ta sa­hip (his­se­li ya da in­ti­fa hak­kı ile) olan mü­kel­lef­ler, ta­pu­ya ka­yıt­lı olan tek ko­nut­la­rı için uy­gu­la­ma­dan ya­rar­la­na­maz­lar.
Büt­çe yı­lı için­de emek­li
olan­lar: Büt­çe yı­lı için­de emek­li olan­lar, şart­la­rı ta­şı­ma­la­rı ha­lin­de, uy­gu­la­ma­dan emek­li ol­duk­la­rı yı­lı ta­kip eden büt­çe yı­lın­dan iti­ba­ren ya­rar­la­nır­lar.
Ya­ban­cı bir sos­yal gü­ven­lik ku­ru­mun­dan ay­lık alın­ma­sı: Tür­ki­ye Cum­hu­ri­ye­ti ka­nun­la­rı­na gö­re ku­ru­lan sos­yal gü­ven­lik ku­rum­la­rı dı­şın­da­ki ku­rum­lar­dan (ör­ne­ğin ya­ban­cı bir ül­ke­den) ay­lık alan­lar uy­gu­la­ma­dan ya­rar­la­na­maz­lar.
Re­şit ol­ma­yan kü­çük­ler: Hiç­bir ge­li­ri ol­ma­yan ço­cu­ğun, ve­li ve­ya va­si­nin de hiç­bir ge­li­ri­nin bu­lun­ma­dı­ğı­nın bel­ge­len­me­si ha­lin­de, 18 ya­şı­nı dol­dur­ma­mış bu­lu­nan ço­cu­ğun sa­hip ol­du­ğu tek mes­ke­ne ait bi­na ver­gi­si­nin he­sa­bın­da in­di­rim­li ver­gi ora­nı uy­gu­la­na­bi­le­cek­tir.